Tytuł innowacji: Mali programiści
Podstawa prawna:
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – art. 22 ust. 2 pkt 6 oraz 33 ust. 1 pkt 4;
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506, z póź. zm. Dz. U. z 2011r. , Nr 176 poz. 1051).
Rodzaj innowacji: programowa, organizacyjna, metodyczna.
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Ociążu
ul. Szkolna 56 Fabianów, 63-460 Nowe Skalmierzyce.
Adresaci: uczniowie klas IV – VI.
Innowacja realizowana będzie podczas:
- zajęć lekcyjnych obowiązkowych – zajęcia komputerowe, przyroda, matematyka,
- zajęć kółka matematyczno-informatycznego.
Termin realizacji: wrzesień 2016 – czerwiec 2019.
Autorzy innowacji: Jolanta Poprawska, Grażyna Kucharska.
Osoby wspomagające: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.
Opis innowacji pedagogicznej
Programowanie uczy wielu umiejętności – świadomego korzystania z technologii, logicznego myślenia, wykorzystania wiedzy w praktyce, kreatywności, samodzielnego dochodzenia do rozwiązań i pracy w zespole. Umiejętności te przydatne są na różnych zajęciach szkolnych oraz w późniejszym życiu zawodowym. Ważne jest też rosnące zainteresowanie dzieci i młodzieży rozwojem wiedzy informatycznej oraz nowymi możliwościami dostępu do informacji i komunikowania się. Idealnym narzędziem do nauki programowania są proste programy komputerowe (Baltie, Scratch, Logo) stworzone z myślą o najmłodszych oraz roboty Dash i Dot sterowane za pomocą tabletu lub smartfona. Uczniowie korzystając z tych narzędzi będą mieli możliwość realizacji swoich pomysłów i projektów pod kierunkiem nauczyciela oraz ucząc się od siebie nawzajem.
- nauka programowania poprzez zabawę z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Dash i Dot,
- pobudzanie uczniów do kreatywnego działania i współpracy (uczenie się nawzajem),
- korelacja edukacji informatycznej z edukacją przyrodniczą i matematyczną,
- wykorzystanie środowisk informatycznych służących do nauki programowania: Baltie, Scratch, Logo oraz scenariuszy programistycznych stworzonych w ramach programu Mistrzowie Kodowania (udostępnionych na wolnej licencji na stronie http://wiki.mistrzowiekodowania.pl/),
- udział w konkursach programistyczno-informatycznych,
- zagospodarowanie czasu wolnego.
Dzięki uczestnictwu uczeń będzie potrafił:
- stworzyć prosty program sterujący robotem w świecie fizycznym lub istotą na ekranie komputera,
- wykorzystać wiedzę informatyczną do rozwiązywania zadań praktycznych,
- pracować w grupie, dzielić się własnymi pomysłami,
- prezentować wyniki swojej pracy.
Wyniki ewaluacji opracowane będą pod koniec każdego roku szkolnego. Wnioski z ewaluacji zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej. Dokumentacja innowacji będzie znajdować się w teczce zespołu nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.