Poniedziałek, 21.6.2021
Name days: Alicja / Alojzy / Marta
Idź do strony głównej Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Ociążu

Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Ociążu

Gimnastyka Mózgu

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Szanowni Rodzice, drodzy Uczniowie,

pragnę Was zachęcić do stosowania podstawowych ćwiczeń z metody P.A. Dennisona i G. Hargrove`a. Ćwiczenia te zwiększają sprawność umysłu, dlatego warto je wykonywać np. przed odrabianiem lekcji. Cała metoda wykorzystuje naturalne, ruchowe ćwiczenia integrujące półkule mózgowe, co zapewnia łatwe, efektywne i bezstresowe uczenie się.

Zestaw podstawowy:

I. Woda - pomaga:                                                                 

- przenosi tlen do mózgu

- daje energię.

W miejscu gdzie odrabiasz lekcje np. na biurku postaw ok. 0,5 szklanki wody (przegotowanej i w pokojowej temperaturze). W czasie odrabiania lekcji popijaj ją małymi łyczkami.

 

II. Pozycje Cook`a - pomagają:

- dają spokój

- poprawiają humor

- poprawiają koncentrację uwagi.

1. Ćwiczenie - siedząca ósemka.

Usiądź, oprzyj się, załóż lewą nogę na prawą, tak by oprzeć kostkę na kolanie. Następnie prawą ręką obejmij lewą nogę w kostce. Potem lewą ręką obejmij lewą stopę pod palcami (niektórym będzie łatwiej założyć prawą nogę na lewą). Posiedź tak przez minutę, spokojnie oddychając z zamkniętymi oczami i dotykając językiem podniebienia.

2. Ćwiczenie - piramidka.

Usiądź zwyczajnie, oprzyj się, złóż dłonie tak, by dotykały się czubkami palców i spokojnie oddychaj przez minutę.

3.Ćwiczenie - kominiarz.

Usiądź, oprzyj się, skrzyżuj nogi w kostkach, skrzyżuj ręce na klatce piersiowej, włóż dłonie pod pachy, a kciuki pozostaw na zewnątrz. W takiej pozycji oddychaj przez minutę.

 

III. Ruchy naprzemienne - pomagają:

- wykorzystać do nauki obydwie półkule mózgu                            

- czytać ze zrozumieniem

- prawidłowo pisać

- uważniej słuchać i lepiej rozumieć słyszany komunikat

- lepiej widzieć

- dają aktywność

- wzmacniają wytrwałość.

1. Ćwiczenie z przodu ciała.

Maszeruj w miejscu, wysoko podnosząc kolana i dłońmi dotykaj je naprzemiennie. Raz prawą dłonią lewe kolano, raz lewą dłonią prawe kolano. Gdy prawą dłonią dotykasz lewego kolana, to lewą rękę odprowadzasz do tyłu. Analogicznie dotykając lewą dłonią prawe kolano, prawą rękę odprowadzamy do tyłu.

2. Ćwiczenie z tyłu ciała.

Stoisz i naprzemiennie zginasz nogi, by dotknąć palcami dłoni pięty. Gdy zginasz prawą nogę, to lewą dłonią dotykasz prawej pięty, a gdy zginasz lewą nogę, to prawą dłonią dotykasz lewej pięty.

3. Ćwiczenie z boku ciała.

Stoisz i jednocześnie, naprzemiennie, wysoko podnosisz rękę w bok oraz odprowadzasz nogę w bok.

Gdy podnosisz w bok prawą rękę, to równocześnie odstawiasz w bok lewą nogę.

Gdy podnosisz w bok lewą rękę, to odstawiasz prawą nogę.

Każde ćwiczenie czyli nr 1,2 i 3 wykonuj spokojnie i powoli przez ok. pół minuty.

  

IV. Punkty na myślenie - powodują:

- jasność myślenia

- pomagają skupić się podczas czytania

- łatwiej rozumieć czytany tekst

- utrzymać wzrok na odpowiedniej linijce czytanego tekstu

- nie zamieniać miejscami liter i cyfr.

Po lewej i prawej stronie klatki piersiowej, poniżej obojczyków, znajdują się niewielkie wgłębienia. W jednym z nich ułóż kciuk, a w drugim palec wskazujący i środkowy prawej dłoni. Lewą dłoń trzymaj luźno na pępku, a prawą masuj obydwa punkty. Po

3 głębokich wdechach i wydechach zmień ręce i powtórz ćwiczenie.

 

Gdy powyższy zestaw jest wykonywany systematycznie to szybko nabiera się wprawy i cały trwa 5 minut.

                                                            

Życzę łatwiejszego uczenia się

Iwona Antczak

/psycholog/

 

                                                               

                                                                 

Galeria Zdjęć