W naszej szkole realizujemy projekt „Sport to… też matematyka”. Projekt dofinansowała Fundacja mBanku.
W zmieniającej się wokół rzeczywistości wytwarzanie wśród uczniów przyjaznych uczuć wobec matematyki ma ogromne znaczenie na wszystkich etapach nauczania. Chcemy zatem, poprzez połączenie matematyki ze sportem, pomóc uczniom „oswoić” matematykę. W ramach projektu planujemy przeprowadzenie 20 godzin zajęć stacjonarnych dla uczniów prowadzonych przez nauczycieli matematyki i wychowania fizycznego, w ramach których uczniowie między innymi będą rozwiązywali zadania matematyczne o tematyce sportowej, utrwalając jednostki miar, doskonaląc umiejętności ich zamiany oraz wykorzystywania obliczeń procentowych i działań na liczbach wymiernych w sytuacjach praktycznych. Wykorzystując dostępne źródła informacji, uczniowie opracują własny zestaw zadań, związany z zagadnieniami, które ich interesują, oraz grę interaktywną. Zespół projektowy składający się z dwudziestu uczniów i dwojga nauczycieli przygotuje i przeprowadzi „Potyczki rodzinne” – turniej sportowo-matematyczny dla uczniów gimnazjum i ich rodziców. Członkowie zespołu nakręcą filmiki na temat „Matematyka w sporcie” oraz przygotują tematyczny apel. Zorganizowane będą dwa spotkania ze sportowcami, którzy nie tylko opowiedzą uczniom o swojej pasji, ale również przybliżą im związki między matematyką i sportem (np. przy tworzeniu diety zawodnika, rozkładzie treningów) oraz zajęcia wyjazdowe: lekcja matematyki i wychowania fizycznego w klubie fitness w Ostrowie Wielkopolskim i wycieczka do Escape Roomu w Kaliszu.
W październiku w ramach projektu odbyły się kolejne zajęcia matematyczno-sportowe. Uczniowie utrwalali wykorzystywanie działań na liczbach rzeczywistych do rozwiązywania zadań tekstowych. Szczególną uwagę zwrócono na obliczenia procentowe oraz szukanie, odczytywanie i interpretowanie informacji przedstawionych w różny sposób. Ponadto uczestnicy projektu mieli już okazję odwiedzić ostrowski Fitness Club. Od wykwalifikowanych trenerów dowiedzieli się, jak bezpiecznie używać najpopularniejszych sprzętów treningowych oraz jak powinien być ułożony prawidłowy trening i dieta osób regularnie ćwiczących.
W szkole odbył się też turniej sportowo-matematyczny, w którym wzięły udział nie tylko dzieci zaangażowane w projekt, ale też ich rodziny. W ramach zawodów drużyny zmierzyły się w konkurencjach sportowych i łamigłówkach matematycznych. Zaangażowanie uczestników konkurencji z pewnością pokazało, że nuda nie ma racji bytu na takich zajęciach matematycznych.
Koordynatorzy projektu: Anna Walczak, Ryszard Tomczak