Ćwiczenia dla uczniów rozwijające inteligencje wielorakie
Inteligencja muzyczna
- Nauczyciel wystukuje długopisem rytm, a zadaniem uczniów jest powtórzenie go tak dokładnie, jak tylko umieją.
- Nauczyciel gra na instrumencie jakąś melodię i przerywa ją w połowie. Zadaniem uczniów jest dokończenie jej w dowolny sposób wedle własnej intencji.
- Nauczyciel gra dwa dźwięki o różnej długości, zadaniem uczniów jest określenie, który był dłuższy, a który krótszy.
- Nauczyciel gra kilkakrotnie niezbyt długa melodię, z zadaniem uczniów jest dopisanie do niej pasującego tekstu.
- Nauczyciel gra dwa dźwięki o różnym poziomie głośności, zadaniem uczniów jest określenie, który był głośniejszy.
- Nauczyciel daje uczniom różne fragmenty tekstu – wiersze i nie tylko, a ich zadaniem jest je zaśpiewać na znaną lub wymyśloną melodię.
Inteligencja przestrzenna
- Zadaniem jest zaprojektowanie (na papierze) komfortowego, spełniającego wszystkie potrzeby, mieszkania i umeblowanie go.
- Lepienie z plasteliny konkretnego przedmiotu z zamkniętymi oczami.
- Nauczyciel wraz z uczniami układa w klasie labirynt. Może on być wykonany z krzeseł, ławek, a nawet samych uczniów. Ich zadaniem jest zapamiętanie jego trasy, a następnie pokonanie jej z zamkniętymi oczami.
- Wykorzystanie tego samego labiryntu: uczeń ma pokonać labirynt z zamkniętymi oczami wedle słownych instrukcji kolegi.
- Rysowanie z pamięci mapy prowadzącej z domu do szkoły lub w inne miejsce.
- Zapamiętanie mapy, jak najbardziej szczegółowo i odtwarzanie jej z pamięci.
Inteligencja cielesno-kinestetyczna
- Rysowanie bez odrywania ołówka od kartki.
- Stanie na jednej nodze w najwygodniejszej dla siebie pozycji tak długo jak tylko potrafisz.
- Narysuj linię startu i klika linii mety. Skacz tak aby wylądować dokładnie na linii mety.
- Przygotuj pęsetę i kilka przedmiotów (kawałek kartki, śrubkę, ziarnko ryżu itp.). Twoim zadaniem jest przemieszczenie przedmiotu za pomocą pęsety z jednego pojemnika do drugiego.
- Nawlekanie koralików, przy użyciu igły, na nitkę jedną ręką.
- Pokonywanie dowolnego labiryntu z jakimś przedmiotem na głowie (woreczek, książka itp.)
Inteligencja interpersonalna.
- Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie fragmentu dzieła literackiego, a następnie o najdokładniejsze scharakteryzowanie uczuć i emocji przezywanych przez bohaterów.
- Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie fragmentu dialogu, a następnie o dokończenie go ze zwróceniem uwagi na nastrój, poglądy i sposób wypowiadania się bohaterów.
- Nauczyciel przedstawia uczniom bardzo konkretną scenę (np. dostrzegają człowieka leżącego na ulicy). Ich zadaniem jest podanie co najmniej kilku alternatywnych wyjaśnień sytuacji.
- Nauczyciel proponuje dyskusje na trudny temat. Następnie uczniowie losują, po której stronie dyskusji mają stanąć. Ich zadaniem jest odbycie merytorycznej dyskusji.
- Nauczyciel przedstawia uczniom scenę konfliktu. Zadaniem uczniów jest wymyślenie jak największej liczby argumentów dla obu stron.
- Każdy z uczniów ma za zadanie opowiedzieć o swojej pasji.
Inteligencja intrapersonalna
Celem ćwiczeń jest dowiedzenie się jak najwięcej o sobie samym. W tym celu dokończ zdania:
- Marzę o …
- Najbardziej nie lubię, gdy …
- Za rok chciałbym …
- Za 10 lat chciałbym …
- Najbardziej w sobie lubię …
- Najbardziej w sobie nie lubię …
- Mają najmocniejszą stroną jest …
- Moją najsłabszą stroną jest …
- Inni lubią mnie za …
Inteligencja językowa
- Napisz wiersz o konkretnym układzie rymów, np. abba.
- Nauczyciel przygotowuje dla uczniów wiersze, które zostają przecięte w połowie. Zadaniem uczniów jest dokończenie ich z zachowaniem stylu i metryki oryginału.
- Napisz krótkie opowiadanie, w którym każdy wyraz będzie się zaczynał od kolejnej litery alfabetu.
- Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie 10 dowolnych, przychodzących im na myśl słów. Zadanie polega na napisaniu opowiadania, w którym słowa te będą istotnymi elementami.
- Znajdź jak najwięcej rymów do określonego słowa. Napisz wiersz, w którym każda z linijek kończyłaby się jednym z rymujących się słów.
Oprac. M. Stanek-Moś, na podstawie artykułu w „Głosie Pedagogicznym”, z grudnia 2013r.