Środa, 27.5.2020
Name days: Juliusz / Jan / Magdalena
Idź do strony głównej Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Ociążu

Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Ociążu

Po ten cały stres?

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

   W minionym tygodniu otrzymaliście ode mnie na idzienniku propozycje ćwiczeń wspomagających radzenie sobie ze stresem. Czym jednak jest stres? Zgodnie z definicjami naukowców „jest  to  stan  organizmu  wywołany  przez  pobudzenie  go  nieobojętnymi  bodźcami (stresorami); bodźcem takim może być zarówno zaatakowanie organizmu przez bakterie, jak i silne przeżycie psychiczne. H. Selye definiuje stres jako ogólną reakcję organizmu na jakiekolwiek stawiane mu żądanie, jest to więc stan, w jakim znajduje się organizm, a nie czynnik, który ten stan wywołuje. W pierwszej fazie stresu zwykle występuje reakcja obronna, polegająca na mobilizacji sił organizmu, w dalszej fazie lub przy silnym stresie w organizmie pojawiają się zaburzenia; powtarzanie się stresu może powodować ciężkie stany chorobowe” (Okoń,2001,s.371). Stres jest nieodłącznym elementem życia. Warto pamiętać, że jak wynika z powyższej definicji, działa także mobilizująco, może nakręcać nas do działania. Niekorzystna jest jednak sytuacja, kiedy stres towarzyszy nam ciągle, kiedy nie następuje rozładowanie stresu. Tutaj niestety musimy radzić sobie sami i wypracować swoje sposoby na „odstresowanie”. Wiem, że macie swoje własne sposoby, aby pokonać stres. Poniżej podaję kilka pomysłów, które również możecie wykorzystać.

Przykładowe pomysły na rozładowanie stresu na wesoło:

  • Pobaw się piłeczką antystresową, torebką wypełnioną fasolą.
  • Pośpiewaj piosenkę, która sprawia, że czujesz się lepiej - nie krępuj się, śpiewaj na cały głos!
  • Narysuj komiks, uwzględniając w nim sytuacje, które Cię irytują.
  • Ćwicz ruchy typowe dla kickboxingu czy kung-fu - dodaj do nich okrzyki.
  • Boksuj poduszkę tak mocno, jak tylko potrafisz.
  • Rób śmieszne miny do lusterka.
  • Poskacz na skakance albo idź pobiegać.
  • Pokoloruj kolorowankę.
  • Namaluj obraz – może być abstrakcyjny.
  • Posłuchaj muzyki, która cię uspokają.
  • Rozwiąż krzyżówkę lub zagraj w sudoku.
  • Zadzwoń do przyjaciela by dać upust swojej frustracji.
  • Przespaceruj się po ogrodzie.
  • Weź trzy głębokie oddechy, wstrzymując oddech za każdym razem najdłużej jak możesz.
  • Popatrz na zdjęcie miejsca lub osoby, które kochasz.
  • Śmiej się z dowcipów - odwiedź stronę z dowcipami.
  • Rozkoszuj się filiżanką ciepłej herbaty lub kakao.
  • Pobaw się ze swoim psem lub kotem. Nie masz zwierzaka? Wyobraź sobie idealnego kota lub psa.
  • Zaplanuj idealny wolny czas.
  • Weź duży łyk zimnej wody. Nie ma naukowego udowodnienia, dlaczego tak się dzieje, a jednak wielu twierdzi: to działa! Poza tym jest zdrowe.
  • Pij sok pomarańczowy. Dwie szklanki soku z pomarańczy dziennie zaspokoi potrzebną dawkę witaminy C.
  • Żuj gumę.

 Wykorzystano materiały ze strony Instytutu Edukacji Pozytywnej https://instytutep.pl/

                                                                                                   M. Stanek-Moś

Galeria Zdjęć