Czwartek, 28.3.2024
Name days: Aleksandra / Renata / Joanna

Lekcje w Centrum Nauki Kopernik

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

   23 lutego 2017 roku uczniowie naszego gimnazjum wzięli udział w wycieczce do Warszawy do Centrum Nauki Kopernik. Gimnazjaliści uczestniczyli w zajęciach warsztatowych z trzech przedmiotów: biologii, chemii i fizyki.

1. Biologia -  to nauka o życiu, więc warto się nią zajmować, żeby lepiej zrozumieć samych siebie - przecież każdy z nas jest organizmem żywym!

Temat zajęć: Wyścig z pragnieniem.

Uczniowie byli członkami ekspedycji, która zagubiła się na bezludnej wyspie. Ich los zależał od znalezienia wody pitnej. Otaczał ich las tropikalny i wody było tam pod dostatkiem, ale czy można ją pić? Gimnazjaliści musieli sprawdzić, czy nie jest trująca. Zwiedzając wyspę znaleźli opuszczone laboratorium doktora Grabczana – hydrobiologa pracującego  niegdyś w dżungli. Były w nim przyrządy, niezbędne do przeprowadzenia potrzebnych badań. Uczniowie musieli natychmiast przystąpić do działania.

Zajęcia w laboratorium biologicznym to nie była standardowa lekcja biologii, lecz gra. Na bezludnej wyspie przetrwał zespół, który pierwszy znalazł pitną wodę. Aby to zrobić, należało rozwiązać kilka problemów badawczych.

2. Chemia – okazuje się, że z pozoru trudna i niezrozumiała nauka jaką jest chemia otacza nas zewsząd i towarzyszy przy najprostszych czynnościach: przy pieczeniu ciasta, wrzucaniu cytryny do herbaty czy modelowaniu włosów.

Temat zajęć: Szybkie i wściekłe.

Takie właśnie potrafią być reakcje chemiczne, o czym uczniowie sami się przekonali. Mimo, że niektóre reakcje lub procesy fizykochemiczne biegną bardzo powoli, dzięki katalizatorom można je znacznie przyspieszyć. Jak to możliwe? Gimnazjaliści sprawdzili to podczas zajęć. Zbadali jak działają katalizatory i poznali tzw. kompleks aktywny. Przetestowali wpływ różnych związków na tę samą reakcję chemiczną.

3. Fizyka jest fajna bo pozwala wszystko zmierzyć, opisać i zrozumieć dlaczego coś się stało. Dzięki niej możemy przewidzieć wszystkie zjawiska, które zachodzą wokół nas. Jest kluczem do zrozumienia świata.

Temat zajęć: Wodne anomalie.

Czym woda wyróżnia się spośród innych substancji? Co jest tego przyczyną i jak wpływa to na własności wody? O tym przekonali się uczniowie w czasie zajęć w laboratorium fizycznym. Sprawdzili, na czym polega anomalia objętości wody oraz dlaczego w ogóle mówi się o „anomalii”. Zbadali oddziaływanie wody z polem elektrycznym oraz sprawdzili, czy w związku z tym woda jest dobrym przewodnikiem elektrycznym. Dowiedzieli się, jaka jest pojemność cieplna wody i co z tego wynika.

Gimnazjaliści przeprowadzali doświadczenia, dzięki którym poznali własności wody. Wspólna wymiana myśli, zadawanie pytań i szukanie odpowiedzi oraz połączenie wyników pracy wszystkich grup pozwoliło zrozumieć uczniom, na czym polega niezwykłość substancji, jaką jest woda.

   Celem zajęć w których brali udział uczniowie było kształcenie myślenia naukowego, rozwijanie umiejętności logicznego rozumowania oraz wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń, rozwijanie umiejętności formułowania problemów badawczych, stawiania hipotez i ich weryfikacji oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie i prezentacji. Bez wątpienia warto wziąć udział w zajęciach w  Centrum Nauki Kopernik, gdyż inspirują uczniów do obserwacji, doświadczania, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi.

Sylwia Naskręcka


Galeria Zdjęć