W naszej szkole działa wybrany większością głosów, w drodze tajnego glosowania wszystkich uczniów, nauczyciel będący Rzecznikiem Praw Ucznia. Funkcję rzecznika pełni pani Sylwia Naskręcka.
ZADANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA:
-
Ingerowanie w życie szkoły, gdy naruszane są prawa ucznia i inicjowanie działań mających na celu ich ochronę.
-
Zajmowanie się przypadkami naruszania praw ucznia w szkole.
-
Mediacje pomiędzy członkami społeczności szkolnej w sprawach naruszania praw ucznia w szkole.
-
Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli.
-
Gromadzenie i analizowanie informacji dotyczących naruszania praw ucznia w szkole.
-
Uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
PRAWA I OBOWIĄZKI RZECZNIKA PRAW UCZNIA:
-
Swobodne działanie w ramach obowiązujących regulaminów i trybu postępowania.
-
Wnioskowanie do organu uchwalającego Statut Szkoły o wprowadzenie zmian zgodnych z prawami ucznia oraz o wprowadzanie zapisu chroniącego prawa ucznia.
-
Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
-
Znajomość dokumentów stanowiących podstawę do podejmowanych działań: Statut Szkoły, WZO, Konwencja o Prawach Dziecka.
-
Informowanie uczniów o ich prawach oraz podejmowanych działaniach w przypadku zgłoszenia problemu.
-
Podejmowanie działań w przypadku zgłoszenia naruszania podstawowych praw ucznia i rozpatrzenie w terminie 14 dni.
-
Odstąpienie od podjęcia interwencji.
-
Zgłaszanie Dyrekcji przypadków, gdy podejmowane mediacje i działania nie przynoszą oczekiwanych efektów.
ŚRODKI DZIAŁANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA:
-
Załatwianie indywidualnych skarg.
-
Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole.
Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom). -
Współpraca z fachowcami (np. lekarzem szkolnym, psychologiem, pedagogiem, prawnikiem).
-
Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
-
Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
-
Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
RZECZNIK PRAW UCZNIA MOŻE:
-
Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie.
-
Rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły i psychologa szkolnego.
-
Organizować konfrontacje wyjaśniające.
-
Uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia.
-
Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH UCZEŃ-UCZEŃ:
-
Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
-
Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy.
-
Skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu.
-
Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH UCZEŃ-NAUCZYCIEL:
-
Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
-
Podjęcie mediacji ze stronami.
-
Zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego.
-
Wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
OBOWIĄZKI RZECZNIKA PRAW UCZNIA:
-
Znajomość Statutu Szkoły, Kodeksu Ucznia oraz Konwencji Praw Dziecka.
-
Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
-
Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
-
Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
-
Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
KAŻDY UCZEŃ POWIENIEN WIEDZIĆ, ŻE:
-
Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
-
Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
-
Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
-
Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
-
Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
WYKAZ DOKUMENTÓW OKREŚLAJĄCYCH STAN PRAWNY DZIECKA:
-
Konwencja o Prawach Dziecka
przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.(Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.) -
Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Wolności
sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz. U. z dnia 10 lipca 1993 r.) -
Europejska Konwencja Praw Dziecka
sporządzona w dniu 25 stycznia 1996 r. -
O RZECZNIKU PRAW DZIECKA
Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. -
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. -
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. -
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r.
w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem -
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r.
w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki. -
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
WAŻNE TELEFONY:
234 72 12 - Policyjny telefon zaufania
233 82 10 - telefon zaufania - Towarzystwo Przyjaciół Dzieci - Ośrodek Pomocy Dziecku i Rodzinie
0 800 12 00 02 - telefon dla ofiar przemocy w rodzinie - bezpłatny
0 800 39 22 18 - dyżury policyjnej infolinii - bezpłatny