Tytuł innowacji: "Bawię się i programuję"
Podstawa prawna
- · Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- · Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506, z późn. zm.)
Rodzaj innowacji: programowa, organizacyjna, metodyczna
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Ociążu
ul. Szkolna 56, Fabianów, 63-460 Nowe Skalmierzyce
Innowacja realizowana będzie podczas:
- zajęć lekcyjnych edukacji wczesnoszkolnej
- zajęć dodatkowych w klasach I-III
Termin realizacji: 01.09.2016 – 30.06.2019
Autorzy innowacji: Ewa Bolach, Dorota Nowaczyk
Osoby wspomagające: nauczyciel informatyki i edukacji wczesnoszkolnej
Opis innowacji pedagogicznej:
- 1. Uzasadnienie potrzeby innowacji:
Programy służą nam w wielu aspektach życia codziennego, a intensywny rozwój informatyzacji i cyfryzacji w XXI wieku wymusza zdobywanie nie tylko umiejętności obsługi, ale i nauki programowania. Najlepszym na to momentem jest okres wczesnoszkolny, w którym dzieci szybko uczą się poprzez zabawę, są ciekawe świata i chętne do odkrywania nowych technologii. W nadchodzącym latach znajomość programowania stanie się równie ważna jak umiejętność pisania, czytania, czy liczenia. Innowacją tą, poprzez zabawę z robotami, dzieci będą rozwijać kluczowe w naszych czasach umiejętności logicznego myślenia, kreatywnego podejścia do problemu, współpracy i podstaw języka angielskiego.
- 2. Cele innowacji pedagogicznej:
- nauka programowania poprzez zabawę z robotami Dot i Dash,
- poznanie prostych programów do kodowania i programowania,
- rozbudzanie u uczniów kreatywnego myślenia i działania,
- twórcze spędzanie czasu.
3. Spodziewane efekty:
Uczeń potrafi:
- stworzyć zdarzenie, algorytm, sekwencję, pętle i inne, przy użyciu robotów Dot i Dash,
- posługiwać się prostymi narzędziami i językiem do kodowania,
- dzielić się własnymi pomysłami, poprzez współpracę i prezentację.
4. Sposoby ewaluacji:
- ankieta skierowana do rodziców i uczniów klas II i III,
- fotorelacje na stronie internetowej szkoły,
- pokazy umiejętności dla społeczności szkolnej i przedszkolnej.
Wyniki ewaluacji opracowane będą pod koniec każdego roku szkolnego. Dokumentacja innowacji pedagogicznej znajdować się będzie w osobnej teczce u nauczycieli prowadzących innowację.