Czwartek, 24.10.2019
Name days: Rafał / Marta / Marcin
Idź do strony głównej Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Ociążu

Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Ociążu

Zielona lekcja w lesie - spotkanie z leśnikiem

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

    Dnia 27 maja 2013 roku uczniowie klasy II, III i IV udali się do Leśnego Centrum Edukacyjnego „LAS WINIARSKI”  na zajęcia w lesie, zorganizowane przez p. G.Kucharską i E.Bolach, przeprowadzone przez leśnika. Spacerując ścieżką dydaktyczną  odbyła się lekcja na łonie natury. Na trasie ścieżki znajduje się 27 tablic, które opowiadają o ptakach, zwierzętach leśnych, o tym dlaczego las jest ważny. Nauczyliśmy się rozpoznawać gatunki drzew iglastych i liściastych, zobaczyliśmy jak rośnie drzewo, można policzyć ile drzewo ma lat. Podziwialiśmy otaczający nas las sosnowy oraz słuchaliśmy odgłosów lasu. Widzieliśmy tamę oraz żeremie zbudowane przez bobry. Obserwowaliśmy sójki i wiewiórki. Następnie każdy uczeń miał zadanie do wykonania – stworzyć obraz na kartce papieru ze znalezionych w ściółce leśnej elementów przyrody. Powstały wspaniałe prace. Bawiliśmy się także w odgadywanie zagadek o mieszkańcach lasu.

   Następnie udaliśmy się do sali edukacyjnej, zlokalizowanej w budynku leśniczówki. Omawialiśmy tam eksponaty znajdujące się w gablotach: sosna zwyczajna, szkodniki sosny, szyszki drzew, nasiona i owoce wybranych drzew i krzewów, chrząszcze, motyle dzienne i nocne, przekroje glebowe, tablice opisowe rezerwatu „Olbina" (Głównym obiektem ochrony w rezerwacie jest jodła pospolita. ), „Brzeziny" i „Torfowiska Lis" oraz naturalne okazy ssaków i ptaków leśnych.

   Zajęcia w terenie, wyjazdy na "zielone lekcje" są najlepszą formą stwarzającą warunki do prowadzenia przez uczniów obserwacji, do zetknięcia się dzieci z rzeczywistością, a prowadzone przez nie własne, bezpośrednie obserwacje stanowią podstawę do analizy, porównywania, klasyfikowania, uogólnień, tworzenia pojęć, wnioskowania, rozumienia zjawisk, związków i zależności.

   "Zielone lekcje" dają zatem wiele możliwości do rozwijania zarówno aktywności poznawczej jak i twórczej ekspresji uczniów. Zdobyte w ten sposób umiejętności i wiedza są bardziej trwałe i efektywne.


Galeria Zdjęć